Racing Point w Formule 1

Racing Point F1 Team, startujący jako BWT Racing Point F1 Team i powszechnie znany jako Racing Point, jest brytyjskim zespołem wyścigowym i konstruktorem, który Racing Point UK wziął udział w Mistrzostwach Świata Formuły 1. Zespół ma siedzibę w Silverstone, w Wielkiej Brytanii i rywalizuje na brytyjskiej licencji.


Nazwa zespołu została zmieniona w lutym 2019 roku z "Racing Point Force India F1 Team", który używał nazwy konstruktorskiej "Force India" w drugiej połowie sezonu 2018. Racing Point zadebiutował na wyścigach w 2019 roku w Australian Grand Prix. Kierowcy zespołu na sezon 2020 to Sergio Pérez i Lance Stroll. Na sezon Formuły 1 2021 zespół ma zostać przemianowany na Astona Martina.

Pochodzenie

Początki Racing Point leżą w zespole Grand Prix Jordanii, który po raz pierwszy ścigał się w 1991 roku. Jordania odniosła umiarkowany sukces pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych, szczególnie w 1999 roku, kiedy to zespół odniósł dwa zwycięstwa wyścigowe i zajął 3. miejsce w Mistrzostwach Świata Konstruktorów. Następnie nastąpił spadek wyników, którego kulminacją była sprzedaż zespołu do Midland Group w 2005 r. i zmiana nazwy na Midland F1 Racing na sezon 2006. Zespół pozostał nieskuteczny, nie zdobył żadnych punktów. Midland F1 został sprzedany do holenderskiego namiotu sportowego Spyker Cars pod koniec sezonu, a w 2007 r. stał się Spyker F1. Po kolejnym sezonie z niewielką poprawą, choć zespół zdobył swój pierwszy od ponad dwóch lat punkt w 2007 r. podczas Grand Prix Japonii, zespół został sprzedany indyjskiemu biznesmenowi Vijayowi Mallya.

Drużyna z Silverstone-based została przemianowana na Force India na sezon 2008, co jest jej czwartą tożsamością od wielu lat. Force India odniosła umiarkowany sukces w ciągu 10 i pół roku w Formule 1, zdobywając pole position podczas Grand Prix Belgii w 2009 roku, sześć miejsc na podium i zajmując czwarte miejsce w Mistrzostwach Świata Konstruktorów zarówno w 2016 jak i 2017 roku. W sezonie 2018, w wyniku problemów finansowych i prawnych, które napotkała właścicielka zespołu Mallya, zespół został oddany do administracji. Aktywa Force India zostały zakupione przez Racing Point UK, konsorcjum prowadzone przez kanadyjskiego biznesmena Lawrence'a Strolla. Oficjalny wpis zespołu do Formuły 1 nie był jednak zbywalny, co oznaczało oficjalny koniec wpisu pochodzącego z 1991 roku. Zespół zmienił nazwę na Racing Point Force India na pozostałą część sezonu 2018, zanim stał się Racing Point na sezon 2019.

Historia wyścigów

Sezon 2019

Racing Point potwierdził w listopadzie 2018 roku, że Lance Stroll i Sergio Pérez będą dwoma kierowcami w sezonie 2019. W sezonie 2019 zespół został również oznaczony jako "SportPesa Racing Point F1 Team", co było wyrazem uznania dla głównego sponsora SportPesa, kenijskiej firmy zajmującej się zakładami sportowymi. Samochód zespołu na sezon 2019, Racing Point RP19, został ogłoszony w Toronto w Kanadzie. Zespół zdobył punkty w każdym z czterech pierwszych wyścigów sezonu, w tym podwójne punkty w Azerbejdżanie, ponieważ Pérez i Stroll zajęły odpowiednio 6. i 9. miejsce. Pomimo tego początkowego sukcesu, Racing Point walczył w połowie sezonu, a Stroll zajął 9. miejsce w Kanadzie, co było jedynym wynikiem punktowym zespołu w kolejnych sześciu wyścigach. Najlepszym wynikiem sezonu było Grand Prix Niemiec, gdzie Stroll krótko prowadził wyścig dzięki strategii opon na mokrej nawierzchni, a ostatecznie zajął 4. miejsce.

Losy Racing Point poprawiły się w drugiej połowie sezonu, po tym jak zespół przyniósł znaczne ulepszenia przed Grand Prix Belgii. W ciągu następnych dziewięciu wyścigów Pérez zdobył punkty we wszystkich wyścigach z wyjątkiem jednego, w których doszło do wycieku oleju z Grand Prix Singapuru. Ta smuga punktów przyniosła Racing Pointowi przewagę nad Alfa Romeo w klasyfikacji, kończąc sezon na 7. miejscu z 73 punktami.

Sezon 2020

Podczas Grand Prix Belgii w 2019 r. potwierdzono, że Stroll został podpisany na 2020 r., a Pérez został podpisany do końca 2022 r. Pérez miał spędzić razem z zespołem co najmniej dziewięć kolejnych sezonów od momentu dołączenia do zespołu w 2014 roku, aczkolwiek pod czterema różnymi nazwiskami. SportPesa zakończyła umowę sponsorską z Racing Point, a austriacka firma wodociągowa BWT została nowym sponsorem tytularnym zespołu. Podczas przedsezonowych testów samochodu Racing Point, RP20 wzbudził kontrowersje ze względu na podobieństwo do Mercedesa AMG F1 W10 EQ Power+, który wygrał Mistrzostwa Świata Formuły 1 2019. Po Grand Prix w Styrii wystosowano formalny protest przeciwko RP20, który dotyczył konkretnie przewodów hamulcowych, które zgodnie z zasadami muszą być zaprojektowane przez zespół. Urzędnicy skonfiskowali przewody hamulcowe zarówno RP20 jak i W10 w celu zbadania protestu. Na trzy dni przed Grand Prix Wielkiej Brytanii, Pérez uzyskał pozytywny wynik testu COVID-19. W związku z tym Pérez nie mógł wziąć udziału zarówno w Grand Prix Wielkiej Brytanii, jak i w 70-letniej Grand Prix. Nico Hulkenberg był zastępcą kierowcy w obu wydarzeniach. W okresie pomiędzy Grand Prix Wielkiej Brytanii a 70. rocznicą, Racing Point został ukarany grzywną w wysokości 400 000 euro, a po podtrzymaniu protestu złożonego przez zespół Renault F1, odjęto 15 punktów konstruktorom.

Komentarze