Mercedes-Benz w Formule 1

Mercedes-Benz, poprzez swoją spółkę zależną Mercedes-Benz Grand Prix Limited, jest obecnie zaangażowany w Formułę 1 jako konstruktor pod nazwą Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Zespół ma swoją siedzibę w Brackley, Northamptonshire, Wielka Brytania, na niemieckiej licencji. Mercedes-Benz startował w przedwojennych Mistrzostwach Europy zdobywając trzy tytuły i debiutując w Formule 1 w 1954 roku, prowadząc zespół przez dwa lata. Zespół znany jest również pod pseudonimem "Srebrne Strzały".


Po wygraniu pierwszego wyścigu w Grand Prix Francji w 1954 roku, kierowca Juan Manuel Fangio wygrał kolejne trzy Grands Prix, aby zdobyć mistrzostwo kierowców w 1954 roku i powtórzył ten sukces w 1955 roku. Pomimo zdobycia dwóch mistrzostw kierowców, Mercedes-Benz wycofał się z wyścigów samochodowych w odpowiedzi na katastrofę w Le Mans w 1955 r. i powrócił do Formuły 1 dopiero w 1994 r. jako dostawca silników we współpracy z Ilmor, brytyjską niezależną firmą zajmującą się inżynierią autosportową o wysokich osiągach, która później została przejęta przez Mercedesa.

Oprócz swojego zespołu fabrycznego, Mercedes dostarcza obecnie silniki do Racing Point i Williams. Producent zebrał ponad 180 zwycięstw jako dostawca silników i zajmuje drugie miejsce w historii Formuły 1. Dzięki silnikom Mercedes-Benz wygrał siedem mistrzostw konstruktorów i 11 mistrzostw kierowców.

Mercedes stał się jednym z najbardziej utytułowanych zespołów w najnowszej historii Formuły 1, zdobywając kolejne mistrzostwa kierowców i konstruktorów w latach 2014-2019. W 2014 r. Mercedes osiągnął 11 jeden-dwa wykończenia, co stanowi poprawę w stosunku do rekordu McLarena z 1988 r., który wynosił 10. Rekord ten został przedłużony w następnym roku o 12 dwuetapowych finiszów. Mercedes zebrał również 16 zwycięstw w 2014 i 2015 roku, pobijając rekord McLarena (1988) i Ferrari (2002, 2004), który wyniósł 15. W roku 2016 przedłużyli oni ten rekord o 19 zwycięstw. Jego kierowcami w roku 2020 są Lewis Hamilton i Valtteri Bottas. W 2019 pobili rekord Michaela Schumachera i Ferrari ustanowiony w 2004 roku, który wyniósł 5 kolejnych debli mistrzowskich, a Mercedes 6 z rzędu.

Konstruktor

Srebrne Strzały (lata 30.)

Mercedes-Benz brał udział w wyścigach samochodowych Grand Prix w latach 30. ubiegłego wieku, kiedy to Srebrne Strzały zdominowały wyścigi u boku rywali z Auto Union. Oba zespoły były mocno finansowane przez reżim nazistowski, wygrywając wszystkie mistrzostwa Europy Grand Prix po 1934 roku, z czego Rudolf Caracciola wygrał trzy dla Mercedesa-Benza.

Daimler-Benz AG (1954-1955)

W 1954 roku Mercedes-Benz pod kierownictwem Alfreda Neubauera powrócił do tzw. Formuły 1 (mistrzostwa świata zostały ustanowione w 1950 roku), wykorzystując zaawansowany technologicznie Mercedes-Benz W196. Samochód był prowadzony zarówno w konwencjonalnej konfiguracji z otwartymi kołami, jak i w opływowej formie, z zakrytymi kołami i szerszym nadwoziem. Juan Manuel Fangio, mistrz z 1951 r., przeniósł się w połowie sezonu z Maserati do Mercedes-Benza, aby zadebiutować 4 lipca 1954 r. podczas Grand Prix Francji. Zespół odniósł natychmiastowy sukces i odnotował 1-2 zwycięstwa z Fangio i Karlem Klingiem, a także najszybsze okrążenie (Hans Herrmann). Fangio wygrał jeszcze trzy wyścigi w 1954 roku, zdobywając mistrzostwo.

Sukces ten kontynuowany był w sezonie 1955, a Mercedes-Benz rozwijał W196 przez cały rok. Mercedes-Benz ponownie zdominował sezon, Fangio wziął cztery wyścigi, a jego nowy kolega z zespołu Stirling Moss zdobył Grand Prix Wielkiej Brytanii. Fangio i Moss zajęli pierwsze i drugie miejsce w tegorocznych mistrzostwach. Katastrofa z 1955 r. podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans 11 czerwca, w którym zginął sportowiec Mercedes-Benz Pierre Levegh i ponad 80 widzów, doprowadziła do odwołania Grands Prix Francji, Niemiec, Hiszpanii i Szwajcarii. Pod koniec sezonu zespół wycofał się ze sportów motorowych, w tym z Formuły 1. W tym pierwszym okresie udziału zespołu w Formule 1, Mercedes wygrał w sumie 9 wyścigów, w tym trzy Grands Prix (Grand Prix Francji z 1954 r., Grand Prix Włoch z 1954 r. i Grand Prix Włoch z 1955 r.) wygrane przez opływowy "Typ Monza", co czyni je jedynymi trzema wyścigami wygranymi przez samochód z kołami zamkniętymi w historii Formuły 1.

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team (2010-obecnie)

Nazwa Mercedes powróciła do Formuły 1 na sezon 2010 po tym, jak ich właściciele, Daimler AG, kupili mniejszościowy pakiet (45,1%) w zespole Brawn GP, a Aabar Investments kupił 30% 16 listopada 2009 r., przy czym Ross Brawn kontynuował swoje obowiązki jako szef zespołu, a zespół zachował swoją bazę i pracowników w Brackley, w pobliżu fabryki silników Formuły 1 Mercedes-Benz (dawniej Ilmor Engineering) w Brixworth. Po zakupie zespołu, jak również po zawarciu umowy sponsorskiej z Petronasem, zespół został przemianowany na Mercedes GP Petronas Formula One Team. Zespół ma złożoną historię, której korzenie sięgają Tyrrell Racing, który brał udział w wyścigach jako konstruktor od 1970 do 1998 roku, aż w 1999 roku został kupiony przez British American Tobacco, by stać się British American Racing. BAR, który nawiązał współpracę z Hondą, ostatecznie stał się zespołem Honda Racing F1 Team w 2006 roku, gdy BAT wycofał się ze sportu. W 2008 roku, gdy Honda wycofała się, ponownie zmieniła właściciela i została zakupiona przez kierownictwo zespołu, nadając jej nazwę Brawn GP na cześć szefa zespołu Rossa Brawn. Firma Brawn używała silników wysokowydajnych Mercedes-Benz High Performance Engines i mimo niewielkiego budżetu, Jenson Button wygrał sześć z pierwszych siedmiu wyścigów i ostatecznie Mistrzostwa Kierowców w 2009 roku, natomiast Brawn wygrał Mistrzostwa Konstruktorów. Po raz pierwszy w sześćdziesięcioletniej historii sportu zespół zdobył oba tytuły w swoim dziewiczym sezonie.

Team Mercedes GP zatrudnił niemieckich kierowców Nico Rosberga oraz siedmiokrotnego mistrza świata Michaela Schumachera, który po trzyletniej nieobecności powrócił do Formuły 1, a Nick Heidfeld jako kierowca testowy i rezerwowy. Spośród kierowców Brawn 2009 Jenson Button podpisał kontrakt z McLarenem, a Rubens Barrichello przeniósł się na poprzednią siedzibę Rosberga z zespołem Williamsa na 2010 rok. Wraz z przejęciem Brawn, zespół zakończył współpracę z McLaren, spółka dominująca Daimler AG sprzedała 40% udziałów w Grupie McLaren, jednocześnie kontynuując dostawy silników dla zespołu. Wyniki zespołu w 2010 roku nie były tak konkurencyjne, jak w przypadku Brawn, z zespołem stojącym na czele trzech wiodących zespołów Ferrari, McLaren i Red Bull. Ich najlepsze wyniki przyniosło Rosberg, który trzykrotnie stanął na podium, zajmując trzecie miejsce w Sepang, Szanghaju i Silverstone. Rosberg ostatecznie zajął siódme miejsce, ale Schumacher miał rozczarowujący powrót, pokonując kolegę z zespołu i kończąc sezon bez ani jednego zwycięstwa w wyścigu, podium, pole position czy najszybszego okrążenia po raz pierwszy od debiutanckiego sezonu w 1991 roku. Był również zaangażowany w kontrowersje na Węgrzech po niemalże wciśnięciu w ścianę byłego kolegi z zespołu Ferrari Rubensa Barrichello z prędkością 180 mph (290 km/h). Ostatecznie drużyna zajęła czwarte miejsce w Mistrzostwach Konstruktorów, z 214 punktami.

Przed rozpoczęciem sezonu 2011, Daimler i Aabar zakupili w lutym 2011 roku pozostałe 24,9% udziałów należących do kierownictwa zespołu. Korzystając z nowego MGP W02, Australian Grand Prix zakończyło się, gdy Schumacher i Rosberg przeszli na emeryturę z powodu uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji odpowiednio na 19 i 22 okrążeniach. W Malezji Rosberg zakwalifikował się na dziewiątym miejscu, a Schumacher ponownie nie znalazł się w trzecim, jedenastym. Schumacher zdobył pierwsze punkty w tym sezonie z dziewiątym miejscem, podczas gdy Rosberg miał spokojny wyścig i zakończył go na dwunastym miejscu. W Chinach Rosberg i Schumacher wykazali się silną formą, Rosberg ukończył wyścig na piątym miejscu, a także prowadził czternaście okrążeń, podczas gdy Schumacher zakończył wyścig na ósmym miejscu. Rosberg dodał kolejne piąte miejsce w Turcji, podczas gdy w Hiszpanii Schumacher ukończył wyścig na miejscu szóstym, przed Rosbergiem. Po nie zdobyciu punktów w Grand Prix Monako, Schumacher wyrównał swój najlepszy finisz dla zespołu w Kanadzie, kończąc na miejscu czwartym po biegu na drugiej pozycji. W Walencji Rosberg zajął siódme miejsce, a Schumacher siedemnaste, po kontakcie z Vitaly Petrovem. Rosberg i Schumacher ukończyli na punktach w dwóch kolejnych wyścigach w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Problemy ze skrzynią biegów powstrzymały Schumachera przed zdobyciem punktów w Grand Prix Węgier, ale Rosbergowi udało się ukończyć na miejscu dziewiątym. Podczas Grand Prix Belgii Schumacher przeniósł się z tyłu siatki - po stracie koła w kwalifikacjach - do mety na piątym miejscu, a Rosberg ukończył wyścig na szóstym miejscu, prowadząc go we wczesnych etapach. Ponownie, podobnie jak w 2010 roku, zespół zajął czwarte miejsce w Mistrzostwach Konstruktorów, z 165 punktami, bez zwycięstw, podiów i kijów.

W 2012 roku zespół usunął GP z nazwy i dodał do tytułu AMG, markę o wysokich osiągach Daimler AG. Zespół otrzymałby oficjalnie nazwę Mercedes AMG Petronas F1 Team. Na początku sezonu Mercedes był przedmiotem protestu w sprawie użycia "radykalnej" koncepcji tylnego skrzydła w samochodzie wyścigowym Mercedes F1 W03, który został rozstrzygnięty dopiero podczas trzeciego wyścigu w Chinach, kiedy to stewardzi jednogłośnie odrzucili protest. W trzecim wyścigu sezonu w Chinach Rosberg zajął pierwsze pole position jako drużyna robotnicza od czasów Fangio w 1955 roku; Schumacher ukończył sesję jako trzeci, ale awansował na drugie miejsce po karze siatkowej dla zespołu McLarena Lewisa Hamiltona. Drużyna zapewniła sobie pierwsze zwycięstwo od 57 lat, kiedy Nico Rosberg zajął pierwsze miejsce w Grand Prix Chin 2012. Ponadto Rosberg został pierwszym niemieckim kierowcą, który zdobył Grand Prix, prowadząc niemiecki pojazd od czasu zwycięstwa Hermanna Langa w Grand Prix Szwajcarii w 1939 roku. W dniu 28 września 2012 r. ogłoszono, że kierowca McLaren Lewis Hamilton dołączy do zespołu Mercedesa od sezonu 2013, po podpisaniu trzyletniej umowy z partnerem w zespole, Nico Rosbergiem. W styczniu 2013 r. Toto Wolff został dyrektorem wykonawczym zespołu Mercedes AMG Petronas Formula One, a jego partner handlowy Rene Berger został dyrektorem niewykonawczym. Oprócz dołączenia do zespołu jako partner zarządzający, nabył również 30% udziałów w Mercedes-Benz Grand Prix Ltd, z czego kolejne 10% należy do Niki Laudy, prezesa zarządu, a 60% do spółki dominującej. Wolff przejął koordynację wszystkich działań związanych ze sportami motorowymi Mercedes-Benz, które wcześniej należały do Norberta Hauga.

W kolejnym sezonie, 26 maja 2013 r., Nico Rosberg wykorzystał pole position, aby przyznać zespołowi swoje pierwsze zwycięstwo w 2013 r. podczas Grand Prix Monako. Paddy Lowe przeniósł się do zespołu jako dyrektor wykonawczy 3 czerwca 2013 roku. Następnie Mercedes zajął trzecie miejsce w kanadyjskiej Grand Prix dzięki uprzejmości Hamiltona, a po tym jak zespół zdobył 1-2 punkty w kwalifikacjach do Grand Prix Wielkiej Brytanii, Rosberg odniósł kolejne zwycięstwo. Następnie zespół świętował swoje trzecie zwycięstwo w sezonie, po tym jak Hamilton odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Węgier, co zaowocowało drugim miejscem przed Ferrari w Mistrzostwach Konstruktorów.

Obaj kierowcy zostali zatrzymani na 2014 rok. Rosberg wygrał pierwszy wyścig sezonu w Australii, następnie w Malezji, Hamilton ukończył wielki slam - prowadząc każde okrążenie z pole position, z najszybszym okrążeniem wyścigowym - podczas gdy Rosberg ukończył 1-2 metę dla zespołu; zakończył dziewięć wyścigów Hamiltona bez podium, i był pierwszym 1-2 metą Mercedesa jako zespołu roboczego od 1955 roku Grand Prix Włoch. Zespół powtórzył wynik w Bahrajnie, Chinach i hiszpańskim Grands Prix, podczas gdy Rosberg i Hamilton ukończyli odpowiednio 1-2 w Monako i Austrian Grands Prix. Podczas Grand Prix Niemiec Rosberg został pierwszym niemieckim kierowcą jadącym niemieckim pojazdem, który zdobył Grand Prix Niemiec, ponieważ Rudolf Caracciola i Mercedes-Benz zdobyli je podczas Grand Prix Niemiec w 1939 roku. Podczas Grand Prix Rosji zespół zdobył swoje pierwsze mistrzostwo konstruktorów jako zespół roboczy. Hamilton wygrał ostatni wyścig sezonu, który odbył się w Abu Zabi. Sezon ukończył 67 punktów przed Rosbergiem, zdobywając mistrzostwo świata kierowców. Zespół zakończył sezon 2014 na 296 punktów przed swoim najbliższym rywalem Red Bull Racing w klasyfikacji Mistrzostw Świata Konstruktorów. Z 18 pole position, 16 zwycięstwami i 11 1-2 wyścigami, Mercedes zdominował ten pierwszy rok ery V6 turbo. Dla ich 16 zwycięstw w wyścigu, średni margines wygranej do najbliższego zawodnika spoza Mercedesa wynosił 23,2 sekundy.

W sezonie 2015 zespół zachował zarówno Hamiltona jak i Rosberga. Podczas Grand Prix Rosji 2015 zespół zdobył drugie mistrzostwo konstruktorów jako drużyna robotnicza, a Hamilton zdobył drugie z rzędu mistrzostwo kierowców podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych 2015, zajmując 59 punktów przed Rosbergiem. Mercedes kontynuował swoją dominację w drugim roku ery V6 turbo, poprawiając swoją imponującą liczbę od 2014 roku, z 18 pole position, 16 zwycięstwami i 12 1-2's w 19 wyścigach. Z ich 16 zwycięstw w wyścigu, średni margines zwycięstwa do najbliższego zawodnika spoza Mercedesa wynosił 19,7 sekundy, co oznacza spadek z 23,2 sekundy w 2014 roku.

W sezonie 2016 Mercedes po raz trzeci z rzędu wygrał Mistrzostwa Konstruktorów, wygrywając 19 z 21 rozegranych wyścigów, jednocześnie zabezpieczając 20 tyczek (najwyższy procent w jednym sezonie F1 na poziomie 95,2%) i 8 1-2's. Przeciętna wygrana do najbliższego kierowcy spoza Mercedesów spadła do 14,6 sekundy. Rosberg wygrał swoje jedyne mistrzostwo kierowców, zajmując 5 punktów przed Hamiltonem, zanim ogłosił przejście na emeryturę krótko po zdobyciu tytułu.

10 stycznia 2017 roku Mercedes ogłosił, że dyrektor wykonawczy Paddy Lowe opuścił zespół i rozpoczął okres urlopu ogrodowego. 16 stycznia 2017 roku, Valtteri Bottas został ogłoszony jako zastępca Rosberga na sezon 2017, a kierowca brytyjskiego GP3 George Russell został włączony do zespołu juniorów. W dniu 22 października 2017 roku Mercedes po raz czwarty z rzędu wygrał Mistrzostwa Konstruktorów. Tydzień później Lewis Hamilton został pierwszym brytyjskim kierowcą, który zdobył cztery mistrzostwa świata. Mercedes zakończył sezon 2017 z 12 zwycięstwami w 20 wyścigach, 15 kijami, 4 1-2 i średnim marginesem wygranej do najbliższego kierowcy spoza Mercedesa wynoszącym 13,1 sekundy.

W sezonie 2018 zespół zachował zarówno Hamiltona jak i Bottasa. W przedostatnim wyścigu sezonu w Brazylii, po zwycięstwie Hamiltona, zespół zdobył piąty tytuł konstruktora z rzędu. W sezonie 2018 Mercedes wygrał 11 wyścigów (wszystkie dla Hamiltona) z 21, zrobił 10 najszybszych okrążeń (trzy dla Hamiltona i siedem dla Bottasa), 13 pole position (jedenaście dla Hamiltona i dwa dla Bottasa) i cztery 1-2 finały. To sprawiło, że Mercedes był tylko drugim zespołem w historii F1, który zdobył 5 tytułów kierowców i konstruktorów z rzędu, po Ferrari w latach 2000-2004.

W sezonie 2019, zespół ponownie zachował zarówno Hamiltona jak i Bottasa. W pierwszym wyścigu obaj kierowcy zablokowali się w pierwszym rzędzie, a Hamilton zajął pole position.

Bottas wyprzedził Hamiltona na starcie i odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Abu Dhabi Grand Prix w 2017 roku, a Hamiltonowi udało się zapewnić zespołowi 1-2 metę po odparciu Red Bulla Maxa Verstappena. Zespół kontynuował dobre wyniki przez pierwszą połowę sezonu. Do przerwy letniej Mercedes wygrał 10 z 12 wyścigów, a Hamilton odniósł 8 zwycięstw w Bottas's 2, zapewniając sobie 1-2 miejsca w pierwszych 5 wyścigach sezonu. Zespół będzie zdobywał tytuły zarówno kierowców jak i konstruktorów już szósty rok z rzędu.

Zespół zadebiutował systemem "Dual-Axis-Steering" podczas testów przed sezonem 2020. Pozwala on kierowcy na zmianę palca przednich kół poprzez pchanie lub ciągnięcie za kierownicę. Pozwala to kierowcy na optymalizację samochodu w celu lepszego ogrzewania opon na prostych z zerowym zbiegiem lub lepszej przyczepności mechanicznej na zakrętach z dodatnim zbiegiem. System został dopuszczony do użytku w sezonie 2020, ale w 2021 r. został uznany za nielegalny.

Dostawca silnika

Mercedes-Benz powrócił do Formuły 1 jako dostawca silników w 1994 roku we współpracy z Ilmor, brytyjską niezależną firmą inżynieryjną zajmującą się wysokowydajnymi autosportami, której centrum produkcyjne znajduje się w Brixworth, Northamptonshire. Po przejęciu przez Mercedesa, firma ta nosi obecnie nazwę Mercedes AMG High Performance Powertrains. Przez jeden sezon zaopatrywała firmę Sauber, a następnie w 1995 roku przeniosła się do McLaren w celu nawiązania bardzo udanej 20-letniej współpracy. W 2009 roku Mercedes stał się również dostawcą Brawn GP (przejętej później jako zespół fabryczny Mercedes-Benz) oraz Force India, znanej później jako Racing Point. Czwarty zespół został dodany do programu dostaw w 2014 roku, Williams. 20-letnia współpraca z firmą McLaren zakończyła się przed sezonem 2015. W tym czasie Mercedes dostarczał silniki do Lotus F1 Team na jeden sezon, a w 2016 roku przeszedł do Manor.

Producent zebrał ponad 100 zwycięstw jako dostawca silników i zajmuje czwarte miejsce w historii Formuły 1. Z silnikami Mercedes-Benz wygrał osiem mistrzostw konstruktorów i dwanaście mistrzostw kierowców. Na rok 2021 McLaren ma ponownie wykorzystać silniki Mercedesa.

Sponsoring

W grudniu 2009 roku, kiedy to odkryto, że planowana umowa sponsoringu na kwotę 80 milionów funtów podpisana przez Brawn z Henkelem w lipcu jest nieważna, zespół doświadczył wcześniejszego niepowodzenia. Henkel twierdzi, że nie wie o tej transakcji i nie jest zainteresowany Formułą 1; transakcja została rzekomo zawarta przez byłego pracownika Henkla na skradzionych papierach firmowych w celu oszustwa. W dniu 22 grudnia Henkel informuje, że spór z zespołem został rozwiązany za obopólną zgodą i że nie zostaną podjęte żadne działania prawne, choć zespół będzie współpracował z niemiecką prokuraturą w celu wyjaśnienia tej kwestii.

W dniu 21 grudnia zespół potwierdził, że Petronas, malezyjski dostawca ropy naftowej, jako sponsor tytularny dołączy do zespołu. Petronas miał siedzibę w Kuala Lumpur, gdzie znajduje się tor Sepang International Circuit (SIC). Od 2010 roku zespół rywalizował pod pełnym tytułem Mercedes GP Petronas Formula One Team. Według niektórych raportów, wartość tego układu wynosi 30 mln euro rocznie.

W dniu 25 stycznia 2010 r. w Muzeum Mercedesa-Benza w Stuttgarcie, z udziałem Schumachera i Rosberga, publicznie odsłonięto liwerę zespołu. Samochody ścigają się w tradycyjnych srebrnych barwach Mercedes-Benz i zachowują sponsora Brawn GP - MIGfx. W 2013 roku zespół podpisał wieloletnią umowę z mobilną firmą BlackBerry, która zakończyła się po sezonie 2015. Zespół miał również innych ważnych partnerów, takich jak Monster Energy, Puma, Swissquote (do 2014 roku). Qualcomm, UBS, Epson, Bose & Hugo Boss zostali dodani jako sponsorzy w 2015 roku, a Wihuri dołączył do Mercedesa razem z Bottasem w 2017 roku. Przed Grand Prix Bahrajnu w 2017 roku, Mercedes dodał firmę Tibco jako jednego ze swoich partnerów. W 2018 roku Tommy Hilfiger przejął od Hugo Boss'a rolę dostawcy odzieży dla zespołu, a Hamilton stał się ambasadorem marki dla firmy i uczestniczył w promocji #WhatsYourDrive. W 2019 roku zespół nawiązał globalne partnerstwo z CrowdStrike i Marriottem Bonvoyem. Na Mistrzostwa Świata Formuły 1 2020 zespół powitał swojego najnowszego partnera - Ineos.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Sergio Pérez

Racing Point w Formule 1